Nie stawiajcie oporu złemu

Zmusza cię ktoś, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące

 Zmusza cię ktoś, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące

 

Zasadę: „Oko za oko, ząb za ząb” uważamy dziś za szczyt zawziętości i barbarzyństwa. Jednak w czasach starożytnego Izraela prawo to było nowatorskim wyrazem sprawiedliwości, a wręcz miłosierdzia: gdy ktoś wybije ci ząb, możesz mu wybić jego, ale pamiętaj, żeby nie wybić mu wszystkich zębów. Wybij tylko jeden! Możesz zrekompensować sobie doznane zło, ale tylko w takiej mierze, w jakiej sam go doświadczyłeś – ni mniej, ni więcej. W dzisiejszej ewangelii Jezus nie zachęca do rezygnacji z oporu wobec zła. Zachęca raczej do tego, abyśmy inaczej na nie spojrzeli i szukali innych rozwiązań niż odwet i rewanż.

„Jeśli ktoś cię uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi”. Uderzenie w twarz nie tyle powoduje ból fizyczny, ile dotyka naszej godności. Jezus, zachęcając do nadstawienia drugiego policzka, mówi: twoja godność tkwi głębiej niż to, co zewnętrzne, i nikt nie jest w stanie ci jej odebrać, nawet jeżeli cię uderzy w twarz. Dlatego śmiało możesz nadstawiać drugi policzek, gdyż nikt nie może ci odebrać szacunku.

„Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz”. W tych słowach Jezus odwołuje się do ówczesnych zwyczajów. W orzecznictwie starożytnego Izraela dłużnikowi można było przed sądem odebrać wszystko, aby zrekompensować swoją stratę. Nie można było wziąć tylko płaszcza, który był jego jedyną ochroną przed chłodem nocy. Jezus mówi: nie trzymaj się kurczowo nawet tego, co jest twoją ostatnią deską ratunku, ale całą swoją ufność pokładaj w Bogu. On się o ciebie troszczy, dlatego możesz oddać nawet płaszcz.

„Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące”. Takie były realia rzymskiej okupacji Izraela. Każdy Rzymianin jako okupant miał prawo zmusić Izraelitę do przejścia z nim jednej mili, czyli około tysiąca kroków. Można sobie wyobrazić, jak czuł się Żyd zmuszony do pokazywania drogi lub dźwigania ciężkiego bagażu Rzymianina. Jezus naucza: nikt nie jest w stanie odebrać ci twojej wolności, nawet jeśli jesteś w sytuacji przymusu albo zewnętrznej niewoli. Dlatego możesz swobodnie, z dobrego, nieprzymuszonego serca, przejść dwa tysiące kroków. Może wtedy nieprzyjaciel stanie się twoim przyjacielem?

 

Tomasz Gaj OP

Views: 13

Szukaj

Ostatnie wpisy

  • Porządek rekolekcji adwentowych
    Porządek rekolekcji adwentowych

    Porządek adwentowych rekolekcji w parafii Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu 6 – 8 grudnia 2024 roku prowadzonych przez księdza Grzegorza Konopackiego: Piątek 6 grudnia – wspomnienie świętego Mikołaja, Pierwszy Piątek Miesiąca. Godzina 9.00   Msza święta  okazja do spowiedzi. Po Mszy adoracja Najświętszego Sakramentu 10.30 Msza święta w Przybyszynie  12.00 Msza święta i  Adoracja Najświętszego Sakramentu  16.00 Różaniec za zmarłych  17.00 Msza święta. Pierwsza…

  • Jubileuszowa Pielgrzymka Diecezji Drohiczyńskiej
    Jubileuszowa Pielgrzymka Diecezji Drohiczyńskiej

    Ksiądz Biskup Piotr Sawczuk zaprasza diecezjan do wzięcia udziału w wyjątkowej pielgrzymce w Roku Jubileuszowym 2025. Chcemy jako pielgrzymi nadziei wyruszyć do Rzymu, by wspólnie modlić się i być świadkami Chrystusa niosącymi światu nadzieję. Poniżej znajdują się trzy propozycje: 1. TRASA: RZYM, WATYKAN, CASCIA, ROCCAPORENA, ASYŻ, LORETO, MENTORELLA, TIVOLI, MONTE CASSINO23-29 września / 5800 zł + 190 euro / samolotowaInformacje i zapisy:…

  • Historia wsi i folwarku Malec
    Historia wsi i folwarku Malec

                     Przyczynek do historii wsi Malec koło Ciechanowca na Podlasiu. Wieś Malec założona została na początku XV w. i weszła w skład dóbr ciechanowieckich nadanych przez księcia Witolda przed 1429 rokiem rycerzowi Pawłowi (Paszkowi) Strumiłło. Po nim dobra ciechanowieckie dziedziczyli jego synowie Maciej (protoplasta rodu Ciechanowieckich) i Piotr (Pietraszko). Maciej i Piotr podzielili między siebie Ciechanowiec wzdłuż rzeki Nurzec. Do Piotra oprócz lewobrzeżnej części Ciechanowca należały…

Archiwum